Myjomice « Krążkowy Obwód V

Temat: Dydaktyka - opracowanie pojęć
...wiek dorastania, wiek wczesnej młodości. Teorie doboru treści kształcenia: 1) Materializm dydaktyczny (encyklopedyzm)- celem materializmu było przyswojenie jak najwięcej wiadomości, materiału. Nauka wszystkiego (zwolennik Komeński). Teoria krytykowana za sposób przyswajania wiedzy przez ucznia. Brak kształtowania umiejętności oraz stosowania wiedzy w praktyce. Zarzucano lekceważenie metod nauczania (nauka werbalna). 2. Formalizm dydaktyczny (kształcenie formalne)- celem było pogłębienie i rozszerzenie zdolności poznawczych, zainteresowań. Odwrócenie tego co było w encyklopedyźmie. Treści kształcenia były nieważne. Wysunięto teorię transferu dodatniego, który plegał na przenoszeniu nabytej wprawy na inną czynność. W teorii tej krytykowano przecenianie znaczenia matematyki i języków dla rozwoju zdolności. Lekceważono nauki...
Źródło: kornelia.xaa.pl/viewtopic.php?t=6440



Temat: Teorie dydaktyczne a problematyka celów i treści nauczania.
...Teoria formalizmu dydaktycznego za cel nauczania uznaje ćwiczenie sprawności intelektualnej. Herbert podobnie jak Kant twierdził, że celem nauczania jest aktywność umysłowa. Jednak był on też zdania że nie potrzebne są praktyczne działania uczniów w nauczaniu, bowiem zainteresowania staną się pożądaniem. Zarówno u Kanta jak i u Herberta należy szukać źródeł formalizmu dydaktycznego, który jest związany z racjonalizmem. Formalizm dydaktyczny ma swe cele do których prowadzi. I tak wg Herberta jego celem ostatecznym była cnota, a bliższym- wszechstronność zainteresowań. Najlepszym przedmiotem kształcącym umysł jest matematyka i język łaciński, ale twierdzono, że sprawność intelektualna zdobyta na jednym przedmiocie może być przeniesiona na inne dyscypliny naukowe. W pewnych przypadkach wprawa uzyskana w jednym działaniu może utrudniać...
Źródło: pedagogika1.fora.pl/a/a,21.html


Temat: Kolokwium
...proporcjonalnie do ilości przyswojonego materiału przez ucznia rośnie stopień zrozumienia • Umieszczenie dotychczasowych programach nauczania jak najwięcej materiału ze swojej dyscypliny Słabości i wady encyklopedyzmu: - przeładowanie programów szkolnych - niedostateczny stopień korelacji treści i kształcenia - pośpiech i powierzchowność dotychczasowych realizacji treści - uczniowie są bierni 2. Formalizm dydaktyczny – zwolennicy formalizmu dydaktycznego uważali treść kształcenia jedynie za środek służący do rozwijania zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów . Celem szkoły jest pogłębianie , rozszerzanie i uszlachetnianie tych zdolności i zainteresowań . Dlatego głównym kryterium doboru przedmiotów nauczania powinna być ich zdaniem wartość kształcąca danego, przedmiotu jego przydatność do...
Źródło: apbezpieczenstwo.fora.pl/a/a,49.html


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • epicusfuror.xlx.pl