Myjomice « Krążkowy Obwód V
Temat: Nawrócenie
Wysłany: Pon Lut 15, 2010 20:43 Temat postu: Zgadzam się z Tobą, Janku -- z wyjątkiem pierwszego zdania Twojej wypowiedzi. Człowiek w niczym nie przyczynia się do własnego nawrócenia, jest elementem zupełnie biernym, nie działa. Formuła Zgody (SD II.24) ujmuje to następująco: "Zanim człowiek zostaje oświecony, nawrócony, nowonarodzony, odnowiony i przyciągnięty przez Ducha Św., nie może on zdziałać nic w rzeczach duchowych ani też własnymi siłami. W swoim własnym nawróceniu może on zacząć, zdziałać czy przyczynić się do czegokolwiek równie mało co kamień, klocek albo gruda ziemi. ... Jest nawet gorszy niż kamień, bo opiera się i jest wrogi...
Źródło: ea-konfesyjni.phorum.pl/viewtopic.php?t=37
Temat: Święta w kościele Ewangelicko - Augsburskim
Popieram stanowisko varpho; przypomnę, że do ksiąg wyznaniowych zaliczamy: Mały katechizm, Duży katechizm, Wyznanie Augsburskie, Obrona Wyznania Augsburskiego, Artykuły szmalkaldzkie, Traktat o władzy i prymacie papieża, Formuła zgody. I tyle. ---------- warszawski
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=183
Temat: Konsubstancjacja
1. Konsubstancja nie jest nie jest żadną miara doktryną luterańską. Doktryna konsubstacjacji została opracowana przez Dunsa Scotta i mało ma wspólnego z tym, o czym pisał Marcin Luter. Konsubstancjacja zakłada impanację, którą Formuła Zgody (Solida Declaratio VII) potępia i odrzuca. Kościoły luterańskie sprzeciwiają się zarzucaniu im wyznawania konsubstancjacji, przykładowo jednym z punktów porozumienia ze Zjednoczonym Kościołem Metodystycznym było zdecydowane żądanie Kościołów luterańskich sprostowania w metodystycznej wykładni nauczania o sakramencie Wieczerzy Pańskiej ("This is mistery") błędu, jakoby luteranie uznawali...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=354
Temat: Od czego zacząć?
Wysłany: Sob Sty 16, 2010 19:10 Temat postu: A ja proponuję od Małego Katechizmu Ogólnie najlepiej je przerabiać w takiej dość nietypowej kolejności: 1. Mały Katechizm 2. Konfesja Augsburska 3. Duży Katechizm 4. Apologia 5. Formuła Zgody 6. Artykuły z Traktatem co do Konfesji Augsburskiej, kiedyś robiłem na potrzeby spotkania referat na temat treści Konfesji Augsburskiej więc jak znajdę to zamieszcze
Źródło: ea-konfesyjni.phorum.pl/viewtopic.php?t=33
Temat: Predestynacja
No i? To do mnie? Rzecz oczywista, że w tych fragmentach nie ma nic sprzecznego z nauką luterańską, a wręcz ją dobitnie potwierdzają. Spójrzmy na to, co List do Rzymian mówi o naczyniach gniewu. O jednym czytamy, że są "przeznaczone na zagładę", a o drugich, że je Bóg "uprzednio przygotował ku chwale". Widać tu wyraźną różnicę. Słusznie stwierdza Formuła zgody: Tymi słowami Paweł wyraźnie mówi, iż Bóg znosił z wielką cierpliwością naczynia gniewu, a nie mówi, że wykonał z nich naczynia gniewu. Gdyby bowiem taka miała być Jego wola, to zapewne niepotrzebna byłaby wielka cierpliwość Boża. To zaś, iż są one przysposobione do potępienia, jest winą diabła i ludzi, a w żaden sposób Boga. I dalej: O naczyniach miłosierdzia zaś apostoł wyraźnie powiada, iż Pan sam je...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=638
Temat: Predestynacja a sola fide
Księgi symboliczne poddają jednak pod osąd Pisma Świętego. Ich rolę tak widzi wzmiankowana już tutaj Formuła Zgody, która zamyka okres kształtowania się zbioru Ksiąg Wyznaniowych Luteranizmu: "Pozostałe Symbole i inne pisma [tj. 3 starokościelne symbole wiary i XVI-wieczne Księgi symboliczne luteraznimu - dopisek mój], jakie powyżej przytoczyliśmy, nie posiadają autorytetu sędziego, gdyż przysługuje on tylko Pismu Świętemu. Są jedynie świadectwem i objaśnieniem naszej wiary, ukazującym wyraźnie w kontrowersyjnych...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=437
Temat: Konfesja Augsburska
Wysłany: Nie Sty 17, 2010 21:02 Temat postu: Konfesja Augsburska, wygłoszona w 1530 roku w Augsburgu, pozostaje podstawową Księgom Symboliczną luteranizmu. Wiele bowiem kościołów tej tradycji â np. w Polsce przybiera nazwę Kościołów Ewangelicko-Augsburskich. To do Konfesji Augsburskiej odnosi się przecież jej Apologia, a także Artykuły Szmalkaldzkie czy Formuła Zgody. Konfesja stała się podstawą nowej gałęzi chrześcijaństwa â mimo że nie takie były jej założenia. Reformacja wittenberska nie pragnęła bowiem budowy nowego Kościoła, nowego wyznania, ale przypomnienia wiary, którą żył Kościół Starożytny, i zreformowania w tym duchu XVI wiecznego Kościoła Zachodniego. Na skutek oporów strony Papieskiej stało się jednak inaczej. Konfesję możemy podzielić na dwie...
Źródło: ea-konfesyjni.phorum.pl/viewtopic.php?t=35
Temat: Cenzura raz jeszcze
...Skoro bowiem zgodzono się i ustalono, że wolna wola, po utracie wolności, znajduje się w niewoli grzechu i nic dobrego nie może chcieć, to ja z tych słów nie mogę nic innego wywnioskować, jak to, że wolna wola to pusty dżwięk, któremu nie odpowiada żadna rzeczywistość." Dla ks. dr. Lutra wolą człowieka kieruje po prostu Bóg albo szatan niczym "bydleciem pociagowym", jesli kieruje nim Bóg człowiek czyni dobro, jesli diabeł - zło. Formuła zgody z 1577 r. raczej unika - i w moim przekonaniu jesli wolno je wyrazić nie bez poważnych racji - wyłożenia kwesii przeznaczenia, wprowadzając dysynkcję na powszechną opatrzność, dotyczącą wszytkich bez wyjątku i predestynację jedynie wybranych, "odwieczny wybór Boży odnosi się tylko do dobrych, podobających się Bogu dzieci i jest podstawą ich zbawienia. Albowiem zabiega o ich zbawienie i ustanawia wszystko, co do...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=332
Temat: Predestynacja a sola fide
...zasadę zachowania świętych. Z mojej analizy wynika, że uznając punkt o całkowitej deprawacji człowieka, luteranizm odrzuca pozostałe pięć punktów kalwinizmu. Całość luterańskiej nauki w tej kwestii wyraża rozdział "O wiecznej opatrzności i wyborcze Bożym" w Formule Zgody. Przy czym w internecie obecna jest jedynie pierwsza cześć Formuły Zgody (w drugiej części treści tego rozdziału są znacznie rozszerzone), po drugie, Formuła Zgody nie jest katechizmem, czyli nie ma na celu prostej interpretacji treści Biblijnych, ale na celu ma raczej wyrażenie możliwie wszystkich sformułowań, które są zgodne z Biblią - a więc jest bardzo złożona i zawiła.
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=437
Temat: Predestynacja
...kogokolwiek z góry przeznaczył do potępienia. Pismo Święte niejednokrotnie stwierdza, że zbawienie zostało skierowane do wszystkich ludzi, Bóg "nie chce, aby ktokolwiek zginął, lecz aby wszyscy się nawrócili" (2 P 3,9). Jeśli więc człowiek nie zostaje zbawiony, to dzieje się to z winy człowieka, który nie przyjmuje Bożego słowa tak jak powinien (por. podobieństwo o siewcy). Jaki jest więc właściwy sens nauki o predestynacji? Formuła zgody zwraca uwagę na kolejność, w jakiej poszczególne nauki znalazły się w Liście do Rzymian. Najpierw Paweł wskazuje ludziom na ich grzech i potrzebę usprawiedliwienie. Później pokazuje, w jaki sposób to usprawiedliwienie otrzymujemy - przez wiarę. Nauka o predestynacji natomiast zapewnia nas, że choć my jesteśmy słabi i grzeszni, to przecież nasze zbawienie oparte jest na wyborze Boga, a nie na naszych czynach. Gdyby...
Źródło: ea-konfesyjni.phorum.pl/viewtopic.php?t=211
Temat: Zrozumienie Doktryny Luterańskiej
Kubiaku, Formuła Zgody, wchodząca w skład Ksiąg symbolicznych, które tak wysoko cenisz, w kluczowym dla ewangelickiej etyki zagadnieniu prawa i ewangelii tak oto podaje: "Oto sprzeczna i fałszywa nauka, którą należy odrzucić. Odrzucamy zatem jako fałszywą i szkodliwą doktrynę, która naucza, że Ewangelia jest właściwie zwiastowaniem o pokucie, zwalczającym, oskarżającym i potępiającym grzechy, a nie jest jedynie zwiastowaniem o...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=351
Temat: Cenzura raz jeszcze
Jeśli coś ubliża tradycji reformowanej i z niej szydzi - to sama wiara w podwójną predestynację (kto jak kto, ale luteranie - zgodnie z Formułą Zgody - powinni się jej przeciwstawiać; choć nie, większość woli Leuenbergiem rozmiękczać co się da). Jeśli to żart - sluszny. Jeśli prawda - a niech taka wiara szydzi sama z siebie. ---------- Goliard/kacerz Marek
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=332
Temat: Msza, a nabożeństwo
Witaj Błażeju Oto księgi symboliczne naszego Kościoła: 1. Konfesja Augsburska 2. Apologia, czyli obrona tejże Konfesji 3. Mały Katechizm dr. Marcina Lutra 4. Duży Katechizm dr Marcina lutra 5. Artykuły Szmalkaldzkie 6. Formuła Zgody Wszystko to możesz znaleźć w internecie albo jeżeli chcesz mieć na własność w wydawnictwie: Wydawnictwo Augustana 43-300 Bielsko - Biała pl. ks.M. Lutra 3
Źródło: ea-konfesyjni.phorum.pl/viewtopic.php?t=161
Temat: Zrozumienie Doktryny Luterańskiej
...jest w ciele Waszego Kościoła jakiś organ teologów interpretujący Pismo +++++++++++++ Co do kwestii autorytetu w Kościele. Najwyższa nieomylną norma wiary jest Pismo św. (norma normas), w jej objaśnieniu uznajemy autorytet 7 Soborów Ekumenicznych, następnie w tym co odnosiło sie do kontrowersji w XVI w - ksiegi symboliczne zawarte w księdze zgody z 1580 r. (Konfesja Ausgsburska, Apologia Konfesji, Duzy i Mały Katechizm, Artykuły Szmalkandzkie i Formuła Zgody). Najpowszechniejsze znaczenie w luterańskich Kościolach mają Konfesja Augsburska i Mały Katechizm. Istnieje autorytet synodów, które wypowiadają się w okreslonych kwestiach czy powołanych przez synody organów. Jednakże to co wazne, to fakt że nauczanie to nie ma charakteru "magisterialnego". Nie jest nauczaniem ani nieomylnym, ani mającym boiska sankcję, ani bedacym wyrazem objawienia. Reformacja barzdo...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=351
Temat: Predestynacja a sola fide
...w ten sposób Duchowi Świętemu swoją przemianę, a Bóg nikogo z góry nie przeznacza na potępienie, ale chce zbawienia każdego człowieka. Z luterańskiego punktu widzenia należy rozdzielić dwie kwestie - opatrzność i predystynację. Jest oczywiste, że Bóg ma odwieczną wiedzę i wie, który człowiek łaskę przyjmie, a który odrzuci - ale nie oznacza to wcale, że Bóg chce potępienia niektórych ludzi (choć Luter tak uważał, ale Formuła Zgody odrzuciła ten pogląd). Natomiast formy predystynacji są dwie: ze względu na Adama ludzie zostali przeznaczeni ku potępieniu, ze względu na Jezusa - ku zbawieniu.
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=437
Temat: Predestynacja a sola fide
...czyli "czynić starania, aby coś osiągnąć". W każdym razie przyznaję, że znaczenie tego słowa nie jest oczywiste, czego dowodzą rozliczne wpisy, przynajmniej na stronach anglojęzycznych. "Czy naprawdę tak trudno zrozumieć, że można ochoczo otworzyć się na działanie Ducha Świętego aby współpracując z łaską Bożą wydawać owoce pełniąc uczynki?" Oczywiście, że nie jest trudno, gdyż tak właśnie wierzymy. Formuła Zgody mówi: "nowa wola człowieka rzeczywiście jest środkiem i narzędziem Boga Ducha Świętego do tego stopnia, iż nie tylko przyjmuje łaskę, lecz również współdziała z Duchem Świętym w jego dalszym działaniu". Chodzi tylko o tyle, że wolna wola ani przed, ani po nawróceniu nie współpracuje z Duchem Świętym z własnej inicjatywy, ale poruszona przez Ducha Świętego.
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=437
Temat: Konsubstancjacja
...wieczne. Luterańska tradycja wiary i teologia , sięgając do źródeł patrystycznych, opisuje tę rzeczywistość jako "unię sakramentalną" w perspektywie chrystologicznej: "Tak jak w Chrystusie dwie rózne, nie zmieszane natury są nierozerwalnie zjednoczone, tak w Świętej Wieczerzy dwa byty, naturalny chleb i wino oraz prawdziwe ciało Chrystusa, są obecne razem tu na ziemi w działaniu sakramentu, tak jak był ustanowiony" ( Formuła Zgody, SD VII). Jest zasadniczo coś fundamentalnie różnego niż konsubstancjacja: luteranizm odrzuca jakoby coś było jedynie "przyłączana" (np. jedna substancja do drugiej substancji itd.) - i ewentualnie "trwająca" czy "rozłączana". Natury boska i ludzka były zjednoczone w osobie Chrystusa, bez podziału i bez zmieszania, a nie przyłączone jedna do drugiej. Unia hipostatyczna jest...
Źródło: forum.duszpasterz.pl/viewtopic.php?t=354